Τρίτη, 10 Μαΐου 2011

Καουρισμάκι

Ένας νεαρός σκηνοθέτης που διαλέγει για θέμα της πρώτης του ταινίας το "Έγκλημα και Τιμωρία" ή είναι τρελός ή ξέρει πολύ καλά τι κάνει. Ο Άκι Καουρισμάκι εξηγούσε το 1984 ότι έψαχνε "κάποια απλά στοιχεία: τον ασκητισμό, τα b-movies, την ψυχολογία του Ντοστογιέφσκι, μια αλληλουχία γεγονότων σε μια κατ΄αρχήν ανώνυμη πόλη". Στοιχέια που συναντάμε, σε διαφορετική τάξη και με διαφορετικά ονόματα, σε όλες τις ταινίες του απο τότε, μαζί με ένα χαρμάνι συναισθηματισμού και αξιοπρέπειας, απελπισίας και ευγένειας, ρευστότητας και σασπένς, στυλιζαρίσματος και μινιμαλισμού.



Το "Φώτα στο Σούρουπο" είναι η δέκατη πέμπτη ταινία του Άκι Καουρισμάκι και η τελευταία της τριλογίας Finland που άρχισε με το "Μακριά Πετούν τα Σύννεφα" το 1996 συνεχίστηκε με τον "Άνθρωπο Χωρίς Παρελθόν" το 2002. Ο τίτλος της εν λόγω ταινίας αποτελεί αναφορά στα "Φώτα της Πόλης" του Τσάπλιν, στον κόσμο του οποίου είναι αφιερωμένη η ταινία.
 
"Το νόημα της ζωής είναι να δημιουργείς μια προσωπική ηθική, που σέβεται τη φύση και τον άνθρωπο και ύστερα να μένεις πιστός σ΄αυτήν". Απάντηση του Άκι Καουρισμάκι στην ερώτηση "ποιό είναι το νόημα της ζωής;" που του έθεσαν μαθητές της τρίτης δημοτικού.

... για όσους νιώθουν την επιθυμία να ξεφεύγουν ενίοτε  

απο την ακατάσχετη χολυγουντιανή μπουρζουαζομπουρδολογία (γιατί όπως έλεγε κι η Ευριδίκω: καλό το ποπ-κορν αγόρι μου, αλλά μάσα και κανα καρότο)

Γιώργος Τρίκερι.