Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2015

Chloe, μια ελεγεία της επιθυμίας για αγάπη


Ελληνικός τίτλος: Υποψία

Το αριστούργημα του Άτομ Εγκογιάν δείχνει σε τι παθολογικό σημείο μπορεί να φτάσει η ανάγκη των γυναικών να νιώσουν τον έρωτα. Η Κάθριν υποψιάζεται ότι ο επί χρόνια σύζυγός της Ντέϊβιντ την απατά επειδή τείνει να φλερτάρει με πολλές γυναίκες. Προσλαμβάνει την Κλόϊ, μία εμφανίσιμη ιερόδουλη πολυτελείας, για να τον προσεγγίσει και να φλερτάρει μαζί του. Έχει ανάγκη να δει εάν θα λυγίσει στον πειρασμό.
Μαθαίνουμε για την πρώτη τους συνάντηση από τα λεγόμενα της Κλόϊ η οποία έχει αφηγηματικό ταλέντο. Μιλά με άνεση και περιγράφει με ζωντανές εικόνες τα λεγόμενά του. Η Κάθριν την ωθεί να προχωρήσει κι εκείνη ανταποδίδει με περισσότερες λεπτομέρειες. Την ώρα που αφηγείται παρατηρούμε τα πονεμένα, μοναχικά μάτια της Κάθριν, που ξαναζεί με δανεικό και στρεβλό τρόπο τον πόθο του άντρα της. Η δύναμη της αφήγησης την έχει θολώσει. Αντί να σταματήσει αυτή την επίπονη διαδικασία, η Κάθριν θέλει να ακούει όλο και περισσότερα για να πλησιάσει στον ερωτισμό του και να φέρει στη μνήμη της όλα όσα έζησαν όταν ήταν νεότεροι και ερωτευμένοι.
Η ταινία παρακολουθεί το σκεπτικό της αφήγησης της Κλόϊ, όχι της πραγματικότητας, για να παρατηρήσουμε τις αντιδράσεις της Κάθριν. Όταν δεν αντέχει άλλο σταματά τη συνεργασία με την Κλόϊ, αλλά δεν έλαβε υπόψη κάτι πολύ σημαντικό: τον δικό της ψυχισμό. Η Κλόϊ δείχνει έμπειρη στη δουλειά της, δεν αναμιγνύει τα προσωπικά με τα επαγγελματικά. Όσο προχωρά στις περιγραφές και τις αφηγήσεις βλέπουμε και την ίδια να παρατηρεί τις αντιδράσεις της Κάθριν και σιγά σιγά να οργανώνει την αφήγησή της σύμφωνα με αυτές. Ξεκινά να ψεύδεται από τη στιγμή που διακρίνει τη μοναξιά και την απελπισία της Κάθριν. Βλέπει κάτι ανθρώπινο που στη δουλειά της σπάνια προκύπτει, κάτι που δεν είχε ζήσει ποτέ κι η ίδια. Ερωτεύεται την Κάθριν, την προσκαλεί σε ερωτική συνεύρεση κι εκείνη ανταποκρίνεται γιατί θέλει να πλησιάσει το αντικείμενο του πόθου του συζύγου της. Να νιώσει την ανάγκη του για μια νέα, όμορφη κοπέλα που κάποτε υπήρξε κι η ίδια. Εδώ παρατηρούμε και μία υπόγεια ειρωνεία στην εξέλιξη της υπόθεσης αφού η ίδια επέλεξε την Κλόϊ για εκείνον γιατί είχε ήδη διακρίνει κάτι ερωτικό και ποθητό επάνω της.
Οι δύο γυναίκες μοιράζονται αληθινά ερωτικές στιγμές, οδυνηρές και για τις δύο. Η υπόθεση περιπλέκεται για να μας πείσει ότι η επιστροφή σε ένα συναίσθημα που με τα χρόνια έχει μετουσιωθεί σε κάτι άλλο είναι παγίδα. Η εμπειρία που επιχειρούμε να ζήσουμε μέσα από τα μάτια ενός άλλου έχει όρια. Όταν φτάνει σε οριακό σημείο η Κάθριν αποφασίζει να αποκαλύψει όλη την αλήθεια στον Ντέϊβιντ και ο μονόλογός της, πονεμένος κι ειλικρινής, δείχνει έναν άνθρωπο που μέσα από σειρά λαθών βρήκε το δρόμο της, ήρθε αντιμέτωπη με την αδυναμία της κι έχει το θάρρος να το παραδεχτεί στον πιο κοντινό της άνθρωπο.

Νίκος Παππάς