Σάββατο, 29 Νοεμβρίου 2014

2046 ένας καμβάς γεμάτος κινηματογραφικές μνήμες


το φιλμ 2046 είναι το τελευταίο κεφάλαιο της κινηματογραφικής τριλογίας του Wong Kar-wai.
τα δυο πρώτα κεφάλαια είναι οι ταινίες Days of Being Wild και In the Mood for Love.
ο δημοσιογράφος Chow Mo-wan είναι ο ήρωας και ο αφηγητής της ιστορίας. μια ιστορία που χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες. σε κάθε ενότητα ο Chow συναντά και μια γυναίκα. ουσιαστικά προσπαθεί να καλύψει το κενό που άφησε πίσω του ο ανεκπλήρωτος έρωτας για τη Su Li-Zhen (τη γυναίκα που γνώρισε στη προηγούμενη ταινία In the Mood for Love). μάλιστα η μυστηριώδης γυναίκα που συναντάει στην τρίτη ενότητα ονομάζεται και αυτή Su Li-Zhen. η τελευταία ενότητα είναι ένα κεφάλαιο από το βιβλίο επιστημονικής φαντασίας που γράφει ο πρωταγωνιστής. ένας Ιάπωνας επιβάτης ερωτεύεται ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ σε αυτή την ενότητα.
ο σκηνοθέτης δεν ακολουθεί την ορθόδοξη γραμμική αφήγηση και οι ενότητες προβάλλονται αποσπασματικά και χωρίς συγκεκριμένη σειρά. ο θεατής καλείται να εγκαταλείψει τον συμβατικό τρόπο παρακολούθησης μιας ταινίας και να αφεθεί στην ατμοσφαιρική γοητεία των εικόνων.
το σινεμά που υπηρετεί ο Wong Kar-wai, όπως και άλλοι Ασιάτες συνάδελφοί του όπως ο Hou Hsiao-Hsien από την Ταϊβάν, δεν ακολουθεί την τυποποιημένη αρχιτεκτονική των χολιγουντιανών παραγωγών και τα δημιουργικά τους αδιέξοδα. 
προσεγγίζει το σινεμά ως μια νεαρή τέχνη όπου οι εικόνες, τα πλάνα, η μουσική έχουν μεγαλύτερη δύναμη από τις λέξεις και την πλοκή. επηρεασμένος από όλους τους μεγάλους Ευρωπαίους δημιουργούς η ταινίες του είναι φιλοτεχνημένες με την παιχνιδιάρικη διάθεση του Γκοντάρ, τον υπαρξισμό του Αντονιόνι, τις ονειρικές φαντασιώσεις του Φελίνι και την μελαγχολία του Μπέργκμαν. 
το 2046 είναι ένα έργο για τον πόνο του έρωτα και πως η απώλεια αυτού του έρωτα οδηγεί στην εμμονή με τις αναμνήσεις και την νοσταλγία. η ταινία παρουσιάζει μια πρόκληση για τον θεατή, του προσφέρει αποσπασματικές σκηνές από όνειρα και διάσπαρτους στοίχους. με αφορμή αυτά τα ερεθίσματα ο θεατής καλείται χρησιμοποιώντας τα δικά του βιώματα και ένστικτα να σμιλεύσει το ακατέργαστο υλικό που του δίνεται και να συνθέσει ένα δικό του ποίημα. 
στο τέλος πιθανώς παρασυρμένος από την ομορφιά της εικόνας και των ήχων να βιώσει μια προσωπική κάθαρση και λύτρωση. εάν αυτό συμβεί κερδισμένοι είναι και ο σκηνοθέτης και ο θεατής. 

Γιώργος Τρίκερι